Saturday, January 25, 2014

Hikmah


Assalamualaikum :) Hi.

Err. Okay. Terasa janggal bila dah lama gila tak update blog nieh heheh.

.... Still, idk where to start. Hahah.

 Okeh!
Here we go!

Selama 1 year and half + shortsem aku kat Asasi Econs di Gombak ni sdikit demi sdikit aku blajar sesuatu. Aku tak suka kos ni. Aku dah terbuat kesilapan 2tahun lepas, hah memang padan lah muka kan. Kau tahu peritttnya jiwa aku menghadapi hari2 kat sini sampai aku tnggu bila nak habis setiap satu sem satu sem nieh.

1st sem paling teruk bhaii,
Orang lain senang la cakap " be strong " , " ada hikmahnya tu " . Derrr, kau taktahu apa yg aku rasa apa yg aku hadap sampai benda ni terjadi sndiri kat diri kau.

*** Aku tengah baca buku akaun 1 pd suatu malam tu masa awal2 masuk, aku mula cuba utk minat, tp entah semena2 air mata aku tercurah. teresak2 menangis call umi. rumets dh menggelabah haha. Allah.. aku tak faham apa yg aku baca. Aku tak minattt sngt2.  

Aku mmg tak minat akaun sejak aku masuk skolah menengah lagi(F1-F3). Nak buek camno lae? Kau ingt snang nk didik hati dan otak yg dah sekian lama tak minat ssuatu sbjek tuh? NO.

*** Aku ingt lagi masa 1st quiz akaun aku dowwwwnnn gila. 1st quiz tu aku rasa senang so aku kira aku boleh score lah kan. Tgk2?? orang lain dpat markah tinggi2. aku dapat 20/40 je w/pun ada yg lg rendah dr aku. Aku terkilan kot sbb aku rasa aku boleh jwb.
(Pengajaran: JANGAN RASA/CAKAP SENANG/BOLEH JAWAB, padahnya markah RENDAH!)
Hari tu aku pnya mood cun gila, terkilan pnya pasal, aku tak tahan, aku kluar dr kelas, pergi tandas, menangis. Again. 

Aku call mak aku smbil teresak2 ckp tak tahan dok sini, nk kluar la apa la itu la ini la. Mak aku siap nk dtg nk jumpa pihak atasan supaya aku boleh dtukarkan kpd kos yg aku nk, tapi aku tak kasi.

Lepas dh hbs kelas smua tu, someone said " kau ni manja kan? siap nk call mak. "
HA HA. Babe, I have no one here to understand my feelings. So dkat siapa lg aku nk mengadu?

*** Malam esk2nya masa buat discussion utk presentation akaun tu, borak3 and suddenly Ashmal said " wei Iman, ada hikmah tuu "

*** Aku pernah cakap kat ayah aku yg aku nk tukar kolej pe semua masa mula2 sem, then ayah said " hah mana nk cari duit plk? "
Allahhuu... start dr tu aku dh tak terfkir lgsung nk tukar. 

Paling mlampau skali la aku pnah tnya " ape hikmahnya??? mana??? aku nk tahu " 

hm, kalau la hikmah tu dh ditunjuk awal2, mesti tak best kan? mesti kita xkn pernah rasa nk hargai hidup kita.



2nd Sem , lalai.
Bila result 1st sem release, gembiranya ya Allah.......... cuti 3 bulan mcm cuti habis spm. hoho. Alhamdulillah, merungut2 aku pun boleh lepas semua sbjek. Struggle maybe? heh

Alhamdulillah.. 2nd sem ni aku dh boleh terima dh sket2, tp lalai pulaksss adehhh.

*** Masa result 2nd sem kluar tuh, yes, ada paper aku kena repeat and aku tak rasa ape2 pun tp mcm xboleh terima.

Dengan yakinnya aku cakap kat mak aku " ala Iman amek shortsem Iman amek la paper yg kena repeat ni, xde masalah~ " 

Tapi tetiba hati aku tersentap bilamana semua orang pass dan aku rasa aku sorang je gagal w/pun ada je lg yg gagal. Again, aku menangis. 

Sambil menangis aku tnya dgn diri aku sndiri " knp msti aku kena dua kali ganda dr org lain??? knp prjalanan diorang kat sini ok je??? " 




3rd Sem , semangat.
Roommates semua tahu aku ada repeat paper and semua terkejut. Masing2 ckp " Kau study kot. Aku nampak kau struggle tak tido malam cmne boleh repeat " hmm xde rezeki kot.

Bila kzens semua tnya psal problem aku ni " Iman cmne study ok? kata nk tukar HS? " I said " Eh Iman dh tak terfikir lgsung dah, dh ok dah hehe. dh sparoh jln dh kat sni troskan je la. degree nnt kot tukar"

So, 3rd Sem ni aku amek blek sbjek yg aku kena repeat and drop 1 sbjek yg blom amek (IB) bwk ke shortsem.

*** Aku blajar Math 2, aku rasa 2nd ke 3rd quiz je aku dapat 21/25. yg lain semua hampehhhh. and I said to my madam, " Madam, sy pnya markah ni mcm sy ni tak study lgsung. sy takut la final nnt madam" Madam sengehhh jehhh ehehh.

*** Sem ni aku lebih jujur sket and tak brapa nk main2 sngt. Aku dh ada target. cewwwaahhahah. Sampai dh nk final, topik Economics yg blakang2 tu plk buat hal. Aku suka kot Eco. Tapi kalau dh start xpaham mmg stress ahh.

Stress dgn Eco, stress dgn Statistics yg aku tak faham2, and again? Menangis. Pejadahhhh dohhh sket2 nk menangis! Aku bab2 masa depan ni aku sensetippp sket kalau nk dbandingkan dgn bnda2 lain heheheehhheehh~




ShortSem, yolo!
Takde bnda nk cerita pun, org lain cuti 4bulan, aku blajo lagi utk 2bulan 1subjek and eventually..... 
I DID IIIITTTTT !!!!!


ALLAH...
Allah bagi aku SPM 8A, why not Dia nak uji sedikit kekuatan aku utk mghadapi ujianNya? Kalau semua bnda yg kita nk kita dapat, xde cabaran hidup lah kalau mcm tu.

Mgkin tertakdirrrnya aku di Econs di UIA, Gombak ni Allah nk menyenangkan lagi aku dgn sedikit cubaanNya. Mgkin aku tak boleh tahan kot dok PJ yg panas, yg penuh dgn peraturan gila pnya strict. Allah tahu perangai aku yg suka merungut, tak suka tu tak suka ni.
Allah knows me better. Allah knows us better. He has a greeaaattt plan for us.

Aku pernah rasa cuti sem yg lama gila, cuti sem yg sekejap and rasa perasaan amek shortsem tu mcm mana.

Kau tak tahu yg sebenarnya ada lg org yg lebih tersiksa jiwanya, kena extend semester, masa shortsem amek 2 sbjek, kena repeat BI bnyk kali, pointer tak lepas. Tapi kau, Iman? kau tak kena pun mcm tu. 
Allah uji hambaNya dimana kau boleh handle sesuatu tu. 
Memang org lain smooooothh je perjalanan dia di CFS, tp kan setiap jalan cerita hidup semua orang tu kan berbeza2? 

NOW I SEE, Allah buka mata buka hati aku sedikit demi sedikit.
AKU NAMPAK HIKMAHNYA.

Alhamdulillah, pengalaman mematangkan aku InsyaAllah.. 
Terima kasih Allah.
Terima kasih Umi Ayah.
Terima kasih my big big big family.
Terima kasih Kawan-kawan.

Sekarang, aku dah dapat apa yg aku nk 2 tahun lepas. :))
Human Science Course.

Aku akan cuba yg lebih terbaik utk kali ini, insyaAllah.

Kadang ada org kata "rugi laa kau dh amek Econs tp nk smbung HS, nk kena catch up lagi, susah sikit la"
Yea, yg nk kena catch up and susah skit tu aku stuju. Tapi kalau kau ckap rugi, aku DISAGREE. 

Sebab ilmu tu luas. Sekurang2nya bdk yg tak minat akaun, math mcm aku ni tahu dn prnah blajar sesuatu dlm Econs. Tak pernah buat T account skrang dh tahu mana satu nk letak debit credit haha. Sekurang2nya aku pnah hadap AddMath yg dlu aku takut nk amek masa skolah dn skrang aku Pass what? siap ajar org lagi. hehe :) 

Hidup kena berani hadapi cabaran. Yea, aku anggap ni semua cabaran yg aku dh berjaya tempuh. Ada lagi bnyk cabaran kat depan yg masih menunggu. 
InsyaAllah, Allah ada bersama kita dgn hikmahNya dlm menempuh cabaran :)

Ayahcik : Iman bukan hari tu menangis2 ke blaja ape semua.?
Aku : Yela, dah hbs asasi lah ni stelah mgharungi sgala rintangan dn dugaan yg melanda. dah hbs dah yeaaayyy 

Finally,
I'm going to HS and will be leaving Econs.

ECONS, YOU'RE IN MY HEART

6 comments:

Danial Eastwood said...

Itulah nama nya rencah hidup iman. Pahit manis semuanya dalam satu acuhan. Rise and fall on your life,you've been through with patience and support from your family. Congratulation because you finished it. Teruskan perjuangan. Banyak benda menanti di depan. You got my words,my support!

Nik Iman said...

Yea, thanks dan-e :))

Anonymous said...

don't compare your life to other's.you have no idea what their journey is all about. :) keep smile.:)

Nik Iman said...

yahh.. thanks :))

Hazyyy said...

Allah knows best . all the best untuk degree =D

Nik Iman said...

yea.. thanks :))